Διοικητική Μεταρρύθμιση : Ακριβές τεχνολογίες, αμφίβολλα αποτελέσματα

Διοικητική Μεταρρύθμιση : Ακριβές τεχνολογίες, αμφίβολλα αποτελέσματα
01 Νοέ 2012

Διαχείριση Ροής Εργασιών για τη Διοικητική ΜεταρρύθμισηΤον προηγούμενο μήνα διεξήχθη η εκδήλωση του IT Directors Forum, με τίτλο «Aneesh Chopra and the CIO Community», και στόχο την αλλαγή παραδοσιακών διαδικασιών με έμφαση στην καινοτομία, την ανταγωνιστικότητα, τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα. Στην εκδήλωση παρευρέθη ως τιμώμενο πρόσωπο ο Chief Technology Οfficer των ΗΠΑ Aneesh Chopra, ενώ συμμετείχε από πλευράς της Ελληνικής Κυβέρνησης ο Υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Μανούσος Βολουδάκης, με την ομιλία του με τίτλο “Aneesh Chopra and the Greek Government on Reforms & Competitiveness

Η ομιλία του Υφυπουργού κ. Βολουδάκη για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση

Ο κ. Υφυπουργός στην ομιλία του έκανε λόγο για την ανάγκη διοικητικής μεταρρύθμισης, καθώς και τους στόχους της αναδιοργάνωσης αυτής. Συνοπτικά, οι στόχοι αυτοί είναι:

  1. Η κατάργηση αλληλοεπικαλυπτόμενων αρμοδιοτήτων
  2. Η ελαχιστοποίηση φορέων, γενικών διευθύνσεων, διευθύνσεων και τμημάτων
  3. Η ελαχιστοποίηση νεκρών χρόνων
  4. Η τήρηση του προϋπολογισμού από εποπτευόμενους φορείς
  5. Η ανταπόκριση του Δημοσίου στα αιτήματα φορέων και πολιτών

Στην ομιλία του κ. Υφυπουργού για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση πουθενά δεν έγινε λόγος για μελέτη που να στηρίζει την ιεράρχηση, ή πόσο μάλλον τους ίδιους αυτούς στόχους. Αυτό είναι αναμενόμενο, καθώς οι στόχοι αυτοί είναι μια επαναδιατύπωση των βασικών αρχών του Business Process Re-engineering(BPR), μιας μεθοδολογίας των αρχών του 1990 που έδινε έμφαση στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των ιδιωτικών επιχειρήσεων με την μείωση του μεγέθους τους. Από την άλλη, ο στόχος Νο. 4, μάλλον είναι αυτονόητος και δεν χρειάζεται καμία επιπρόσθετη δαπάνη για να επιτευχθεί, ενώ ο Νο. 5 απλά επιβάλεται σε κάθε ευνομούμενη πολιτεία. Επίσης, η μεθοδολογία BPR δεν έτυχε μεγάλης επιτυχίας.

Στη συνέχεια της ομιλίας για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση, γίνεται λόγος για λογισμικό, hardware και υπηρεσίες αξίας άνω των 700 εκ. ευρώ που αναμένεται να προμηθευθεί το Ελληνικό Δημόσιο, για να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί. Το είδος του λογισμικού που αποφάσισε να προμηθευτεί το Δημόσιο (επίσης χωρίς να γίνεται λόγος για το πως λήφθηκε αυτή η απόφαση) είναι λογισμικό που κάθε σοβαρή ιδιωτική επιχείρηση της προηγούμενης δεκαετίας θα έπρεπε να διαθέτει. Ενδεικτικά αναφέρω:

  • ERP : (Εμπορολογιστικό) σύστημα διαχείρισης λογιστικής, πωλήσεων, ανθρώπινου δυναμικού, παραγωγής, πελατειακών σχέσεων και έργων
  • CRM: Σύστημα διαχείρισης πελατειακών σχέσεων, συνήθως μέρος ενός ERP, ή, σπανιότερα, ξεχωριστή εφαρμογή
  • HRMS: Σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, συνήθως μέρος ενός ERP, ή  ξεχωριστή εφαρμογή

Το λογισμικό αυτό σχεδιάστηκε για επιχειρήσεις, έχει τις ρίζες του στην οργάνωση της παραγωγής (εργοστάσια, βιομηχανίες κλπ) και σίγουρα θα βοηθήσει στην ενοποίηση της λογιστικής διαχείρισης του Δημοσίου Τομέα. Επίσης, οι μεγάλες εταιρείες του χώρου έχουν βγάλει ειδικές εκδόσεις του λογισμικού τους για Δημόσιους Φορείς, και αυτά τα συστήματα ήταν η αιχμή του δόρατος της καλής δημόσιας οικονομικής διαχείρισης την προηγούμενη δεκαετία. Δυστυχώς όμως, τα ERP & CRM είναι επίσης δύσκαμπτες και ιδιαίτερα χρονοβόρες εφαρμογές στην παραμετροποίηση τους, καθιστώντας οποιαδήποτε μετέπειτα προσπάθεια αναδιάρθρωσης των παραμετροποιημένων διαδικασιών ακριβή και επίπονη.

Αν και αναμφίβολα η οικονομική διαχείριση είναι επιβεβλημένη, αυτό δεν σημαίνει ότι η Διοικητική Μεταρρύθμιση θα πρέπει να επιτευχθεί μέσω ERP. Ενδεικτικά, σήμερα υπάρχουν εταιρικά συστήματα διαχείρισης περιεχομένου που βοηθούν τους εργαζόμενους να βρίσκουν τη νομοθεσία που χρειάζεται, τα υποστηρικτικά έγγραφα, να αιτούνται δαπάνες και πολλά άλλα. Παράλληλα, η διεθνώς προτεινόμενη μεθοδολογία μετά το 2000 έχει υιοθετήσει μια κυκλική προσέγγιση, της οποίας μόνο το τελευταίο στάδιο είναι το BPR. Τα αρχικά στάδια αφορούν το σχεδιασμό, τη μοντελοποίηση και τη συλλογή αντικειμενικών στοιχείων για τον επανασχεδιασμό των διαδικασιών (BPR), κάτι που  οπωσδήποτε δεν έχει γίνει στο Ελληνικό Δημόσιο. Χωρίς ποσοτικά στοιχεία, κάθε προσπάθεια BPR απλά είναι άχρηστη, καθώς δεν γνωρίζει κανένας τι χρειάζεται να βελτιωθεί. Τέλος, ενώ τα ERP & CRM προέρχονται από μεγάλες επιχειρήσεις και έχουν αντίστοιχο αντίτιμο, υπάρχουν συστήματα διαχείρισης εταιρικού περιεχομένου, ροής εργασιών, συνεργασίας, διαχείρισης γνώσης και οργάνωσης που είναι ανοικτό λογισμικό, παρέχονται δωρεάν και είναι αρκετές φορές πολύ ανώτερα από συνήθεις εμπορικές εφαρμογές. Επιπλέον, καθώς δεν προέρχονται από μία και μόνη επιχείρηση, το λογισμικό αυτό μπορεί να το υποστηρίξουν πολύ περισσότερες εταιρείες που απλά διαθέτουν σχετικές γνώσεις, και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την αυτονομία μιας κυβέρνησης.

Ο ίδιος ο κ. Chopra πρότεινε ειδικά για την Ελλάδα:

  1. Η κυβέρνηση να είναι πιο «ανοιχτή» στις νέες τεχνολογίες
  2. Η χώρα, οποιεσδήποτε δυσκολίες και αν αντιμετωπίσει, να έχει την απαραίτητη υποδομή για το μέλλον

Σε σχετική επικοινωνία μου με τον ίδιο τον κ. Υφυπουργό για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση, ωστόσο, φαίνεται ότι η συγκεκριμένη κυβέρνηση έχει ήδη λάβει την απόφαση της χωρίς καν σχετική διαβούλευση.

Συνομιλία με τον Μανούσο Βολουδάκη στο Twitter


Στέφανος Κουζώφ

Είναι Μηχανικός Παραγωγής & Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης με μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ) του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Έχει πολυετή εμπειρία στην χρηματοδότηση της επιχειρηματικότητας, τον επιχειρηματικό σχεδιασμό, τον σχεδιασμό παραγωγικών διαδικασιών, τα Συστήματα Διαχείρισης και εταιρικές εφαρμογές (ERP, CRM, DMS, ECM) και τη διαχείριση έργων. Στην ErgoQ διαχειρίζεται τον επιχειρηματικό σχεδιασμό, τις επαφές και στρατηγικές συνεργασίες καθώς και τον σχεδιασμό των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών προς τους πελάτες της εταιρίας. Παράλληλα επιβλέπει την εξυπηρέτηση πελατών, και την παροχή συμβουλευτικής στήριξης σε επιχειρηματικά και διοικητικά θέματα.

Πείτε μας την γνώμη σας: